martes, 4 de octubre de 2011

SEGONA ENTRADA

L'AULA D'ACOLLIDA







CONCEPTOS:
- La Central Sindicalindependiente y de funcionarios (CSI-F) es una Central Sindical de corte moderno y europeo integrada en la Confederación Europea de Sindicatos Independientes (CESI) consolidada como tercera vía sindical de ámbito estatal.
Se presenta como una nueva opción sindical para los trabajadores de este país, con un carácter distinto a los clásicos sindicatos de clase.

COMETARI:
Em sembla molt interessant fer esmena en el blog d'una estratègia extraordinària interna als centres educatius com és l'aula d'acollida. Aquest suport específic es basa en l'acollida i l'acompanyament dels alumnes nouvinguts que tenen dificultats per adaptarse al sistema educatiu, ja sigui per la llengua, perquè mai abans han anat a l'escola o perquè immigren en busca d'una educació justa i un futur millor. El fet d'immigrar implica un canvi social i cualtural que necessita d'una atenció individualitzada i una adaptació en el sistema educatiu per contribuir a una incorporació sense barreres en l'aprenentatge de l'alumne.

Personalment, considero indispensable l'estratègia d'acollida de la qual parlo ja que es un espai de relació, en el qual es creen relacions comunicatives i afectives entre els diferents alumnes de diferents procedències i que es troven en una situació semblant. Penso que és important que l'alumne sigui presentat des d'un inici al grup classe corresponent (segons l'edat), i que assisteixi a classes en les quals el llenguatge no sigui indispensable per l'aprenentatge o per duu a terme la dinámica plantejada  (educació física, arts plàstiques o dibuix, música, etc.). D'aquesta manera es creen i fomenten relacions amb els alumnes de l'aula ordinària de la qual l'infant que es troba en l'aula d'acollida passarà a formar part en un futur.

És una estratègia de suport per alumnes que arriben a Catalunya i que han d'adaptarse a un sistema educatiu amb la barrera de la llengua i la cultura. És important fomentar l'activitat en aquest tipus d'aula perquè la incorporació de l'alumne nouvingut sigui el més fàcil possible, fent ús de les TIC, diverses lectures, establint "parelles lingüístiques", etc. Per això, seria important que la persona que s'encarrega de educar als alumnes que fa poc han arribat d'altres països es trobi inclosa en un perfil de professional concret. Una persona que ofereixi confiança i sigui comunicativa, així com que domini les noves tecnologies i controli la dinamització de grups i activitats-tallers, així com també és important adaptar la transversalitat dels objectius i continguts que es plantejen. El professorat és un element molt important en aquest procés d'incorporació i per aquesta raó, la docència hauria de rebre cursos per transmetre, motivar, educar en valors i, d'altres recursos útils per la dinamització d'aquest grup de l'aula d'acollida. Ha de tractar-se de persones més especialitzades i preparades.

Tenint en compte que avui en dia existeix un percentatge elevat d'alumnes nouvinguts en escoles i instituts públics, l'aula d'acollida és tracta d'una estratègia específica que contribueix a una fàcil i "ràpida" incorporació al sistema educatiu, un bon procés d'E-A i, alhora, a una atenció individualitzada i més centrada en l'infant nouvingut el qual té unes necessitats i interessos diferents. Per facilitar la incorporació (el més abans possible) d'aquests infants a l'aula d'acollida es treballa la llengua catalana principalment, amb d'altres recursos que faciliten el procés d'adaptació al sistema educatiu perquè aquests alumnes puguin gaudir d'una educació justa i de l'aprenentatge de competències, continguts i habilitats que l'escola (professorat) proporciona i fomenta en cada curs escolar. 

També és molt important el fet de fer un bon seguiment i exhaustiu de l'infant, entre el tutor del grup classe i el tutor o professor de l'aula d'acollida. Ja que s'ha de vetllar per un bon procés d'ensenyament-aprenentatge de l'infant nouvingut i la seva integració la societat i la incorporació a l'aula ordinària quan es consideri oportú. 

Aprofitant l'aportació que es fa al vídeo que he penjat, en la qual es demana un compromís per part de la política en vers l'àmbit de l'educació, m'agradaria recordar que avui dia 5 d'Octubre és el dia de la docència i amb això m'agradaria reflexionar sobre les retallades que s'estàn aplicant actualment en aquest sector. Personalment, penso que qualsevol canvi que afecta a la nostra societat s'ha de veure projectat enl'educació que s'aplica, així doncs, considero que es un àmbit en el qual s'hauria d'apostar i emplear allò necessari per a una educació de qualitat. És tracta d'un dret comú del qual tots hem de gaudir, amb o sense la incorporació de recursos i noves estratègies.

1 comentario:

  1. Íntimant amb els conceptes cultura i multiculturalitat.... Per extreure'n la millor definició o la més adaptada al que penso que signifiquen aquestes paraules molt relacionades amb el tema!!

    ResponderEliminar